Hari ini dalam Hijrah

Thursday, May 1, 2008

Penghinaan kepada nabi

Penghinaan Kepada Nabi
Soalan: Bagaimana menghadapi penghinaan kepada Nabi S.A.W. seperti berlaku di Denmark dan Belanda. Apakah cukup dengan hanya memboikot produk keluaran mereka?

Muslim sejati, Subang Jaya.

Jawapan: Sdr. Termasuk dalam kumpulan bersifat muslim sejati. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud kira-kira bukan namanya muslim mereka yang tidak ambil berat tentang umat Islam yang lain.

Dalam hubungan ini saya berpendapat setiap daripada kita seharusnya berperanan mengikut kebolehan dan kemampuan masing-masing.

Apa yang menarik perhatian saya, menurut maklumat umat Islam di Barat khususnya di Belanda menjadikan isu ini sebagai masa untuk mereka menghadapi secara yang bertamadun dan hadhari. Mereka tidak melawannya secara emosi tetapi lebih kepada menggunakannya kepada pendekatan straregik, iaitu mengumpulkan umat Islam menjadi bersatu. Mereka tidak lagi menganggap diri mereka pendatang tetapi sebagai warga negara yang sah.

Umat Islam di Holland kini sudah mencapai satu juta orang daripada 16.3 juta penduduknya. Jadi cara berhadapan dengan cabaran daripada ekstremis kanan ini mengikut saluran undang-undang dan hak mereka sebagai warga negara Holland.

Penghinaan kepada Rasulullah melalui penyebaran semula karekatur Nabi S.A.W. bukanlah merupakan reaksi atas perbuatan orang Islam tetapi lebih kepada, bagaimana untuk mendapatkan reaksi orang Islam secara yang tidak bertamadun untuk menggambarkan, benar orang Islam itu ganas dan kurang bertamadun.

Cara yang halus dan strategik digunakan oleh orang Islam di sana. Iaitu salurang undang-undang digunakan dalam sebuah negara yang menghormati undang-undang. Kebijaksanaan umat Islam adalah mengambil faedah daripada krisi yang berlaku, bukannya membuat tindakan melulu yang boleh merosakkan keadaan.


Di antara perkara yang diberikan perhatian adalah memperdalamkan lagi rasa kewujudan mereka sebagai umat Islam di satu pihak dan memperkasakan kedudukan mereka sebagai warga negara generasi ketiga dan keempat yang tidak ada lagi negara lain bagi mereka kecuali negara Holand.

Kedua menjadikan peristiwa ini untuk merapatkan lagi hubungan dengan rakyat Holland secara keseluruhan. Justeru perbuatan menghina Nabi S.A.W ini hanyalah merupakan angkara golongan ekstrem kanan yang kurang senang hati dengan perkembangan umat Islam, malah mengambil peluang untuk mendapatkan u ndi bagi pilihan raya sahaja.

Malah peluang ini digunakan oleh masyarakat Islam untuk meletakkan Islam sebagai lebih berkesan dengan mengadakan musabaqah hafalan al-Quran peringkat kebansaan dan menyiarkan beberapa filem dokumtari yang menyebarkan pengetahuan tentang Islam.

Perkara yang sama seharusnya menjadi pelajaran kepada umat Islam apabila berlaku satu-satu keadaan krisi yang mencemaskan umat Islam. Keadaan dan situasi itu harus diambil peluang untuk menggerakkan perpaduan dan umat dan langkah-langkah strategik bagi memperbetulkan keadaan.

Contohnya, situasi umat Islam selepas PRU 12 seharusnya tidak menjadikan orang Islam terus leka dengan retorik atau angan-angan kosong, seolah-olah kuasa politik di negara ini akan selama-lama kekal di tangan orang Islam. Apa sahaja boleh terjadi dalam sebuah negara berbilang kaum dan mengamalkan demokrasi seperti di Malaysia.

Umat Islam harus mengambil pendekatan yang strategik dari segi politik, keagamaan, ekonomi dan kebudayaan dan tidak mudah meleburkan diri dalam persekitaran yang ada.

Berbalik kepada persoalan di atas, pada hemat saya penghinaan kepada nabi bukan dalam bentuk lukisan kartun sahaja seperti yang berlaku di Barat. Di negara umat Islam juga penghinaan secara tidak langsung dan secara langsung berlaku setiap masa dengan ada nya pihak-pihak yang tidak ambil pedoman dan bimbingan daripada arahan rasulullah S.A.W.

Arahan paling stratergik diberikan Nabi S.A.W. kepada kita semua agar bersatu padu dan asas perpaduan itu adalah berpegang kepada ajaran al-Quranb dan al-Sunnah.

Sejauh mana telinga kita mendengar terhadap seruan itu atau masing-masing kita sanggup menghinjak dengan kaki apabila bertembung dengan kepentingan peribadi dan puak masing-masing.

Juateru itu, banyak amalan, sunnah dan sirah nabi yang bersifat peribadi kita ambil, tetapi kita letak ke belakang jika arahan itu bersifat dasar dan polisi yang patut kita amalakan.

Dalam banyak keadaan kita amat bersedih hati kerana setiap hari sebenarnya, kita menghina nabi kita dengan menolak ketepi ajaran dan sabda mereka. Anjuran nabi supaya kita mendalami ilmu pengetahuan juga, banyak tidak di ambil endah oleh kita semua. Malah arahan nabi supaya kita menjaga masa dan jangan membazirkan kepada perkara yang tidak berfaedah. Kita terimanya sebagai cakap kosong manusia biasa.

Akibat daripada itu kadang kala kehidupan kita menjadi sempang perenang bermula dalam keluarga yang hancur, masyarakat yang kucar kacir dengan berbagai gejala negatif dan negara pub dalam beberapa keadaan seperti tidak menentu kerana menolak anjuran Nabi Muhammad S.A.W.

Keinsafan harus sentiasa ada pada diri setiap kita dengan sentias membuat rujukan kepada syariat Islam dalam semua perkara dan setiap aspek; dari kaedah dan tekni mendidik anak sampai kepada kehidupan bersuami isteri, dalam hubungan dan komunikasi antara pekerja dan majikan sampai kepada hubungan parti pemerintah dan parti pembangkang.

Oleh itu bersempena dengan Maulidi Rasul yang baru sahaja di sambut, jadikanlah nabi S.A.W sebagai contoh yang sebenarnya. Jangan hanya kita bercakap demi agama, bangsa dan negara kita berjuang tetapi nampak sangat kebanyakan kita berjuang demi kepentingan diri sendiri terlebih dahulu. Soal bangsa dan agama hanya menjadi retorik semata-mata. Wallahu a`1am.

No comments: