Hari ini dalam Hijrah

Wednesday, September 26, 2007

Mari mengaji al-Quran

Alangkah eloknya kalau bacaan al-Quran menjadi sumber hiburan kita. Ia mampu membuatkan jiwa kita tenang. Al-Quran sebagai kitab panduan bagi umat manusia sejagat diturunkan adalah sebagai sumber utama rujukan bagi manusia dalam menjalani kehidupan. Terdapat pelbagai kelebihan membaca al-Quran. Di sini dinyatakan beberapa maksud ayat al-Quran dan al-Hadis sebagai motivasi bagi kita semua supaya menjadikan tilawah al-Quran sebagai halwa lidah dalam kehidupan:

Firman Allah S.W.T:

Kitab Al-Quran ini tidak ada sebarang syak padanya dan ianya menjadi petunjuk bagi orang yang bertaqwa.
(Surah Al-Baqarah: 2)

Kami turunkan Al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang mukminin.
(Surah Al-Isra’: 82)

Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu dengan penuh barakah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.
(Surah Sad: 29)

Sabda Rasulullah SAW:

Dari Aisyah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w:
Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu itu mempunyai kemegahan yang mana manusia berbangga dengannya dan menjadi kemegahan kebanggaan umatku ialah Al-Quran yang mulia.

Abu Zar r.a berkata bahawa beliau meminta Rasulullah s.a.w memberi satu pesanan yang berpanjangan. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Semaikanlah perasaan taqwa kepada Allah kerana ia adalah sumber bagi segala amalan-amalan baik. Aku meminta supaya baginda menambah lagi. Tetapkanlah membaca Al-Quran kerana ia adalah nur untuk kehdupan ini dan bekalan untuk hari akhirat.”

Daripada Ibnu Umar r.a berkata:
“Rasulullah s.a.w telah bersabda, hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca Al-Quran.”

Daripada Abu Hurairah r.a berkata:
Barangsiapa yang mendengarkan satu ayat daripada Al-Quran ditulis baginya satu kebajikan yang berlipat kali ganda dan barang siapa yang membacanya adalah baginya cahaya pada hari Qiamat.

Semoga dengan sedikit peringatan tentang kelebihan membaca al-Quran ini dapat memberikan kita motivasi dan semangat untuk membaca al-Quran. Jika tidak dengan membaca, cukuplah sekadar mendengar, ia juga dijanjikan kebaikan dan pahala untuk kita. Semoga mendapat manfaat...

No comments: