Hari ini dalam Hijrah

Tuesday, September 18, 2007

RAMADHAN BULAN MEMERANGI NAFSU DAN MENGUJI KEIMANAN

RAMADAN BULAN MEMERANGI NAFSU DAN MENGUJI KEIMANAN

Seperti mana kita sedia maklum bahwa bulan Ramadan ialah bulan yang mulia di sisi Allah. Di dalam bulan inilah telah difardhukan ibadah puasa ke atas seluruh umat Islam atas para nabi dan Rasul sebelum ianya difardhukan ke atas kita ummat nabi Muhammad s.a.w. Ini adalah kerana dengan menjalani ibadah puasa seseorang muslim itu akan terdidik jiwanya, menjadi lebih bertakwa kepada Allah dan mampu menjadi benteng dari gudaan syaitan dan hawa nafsu yang sukar dikawal, dimana syaitan tidak pernah jemu-jemu menghasut manusia untuk melakukan kejahatan dan perbuatan mungkar. Namun begitu berapa ramaikah dikalangan kita yang benar-benar mampu dan berjaya mengawal diri dari gudaan syaitan gudaan hawa nafsu, gudaan terhadap keseronokan dan kelazatan duniawi.

Kehidupan manusia tidak dapat lari daripada dua persimpangan jalan. Dua persimpangan tersebut ialah runtunan hawa nafsu yang sentiasa menggila dan keimanan yang mantap terhadap Allah s.w.t. untuk memilih dua jalan ini manusia dibekalkan akal oleh Allah bagi menilai, mana yang lebih baiak diantara keduanya.

Adapun manusia yang memilih beriman kepada Allah, merekalah orang yang mendapat kejayaan. Tatapi sebaliknya bagi mereka yang memilih jalan menurut hawa nafsu, maka akibatnya amat buruk dengan balasan azab yang telah disediakan oleh Allah s.w.t.

Justeru, dengan kedatangan bulan Ramadan yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh orang yang beriman untuk beribadah kepada Allah, dengan ganjaran pahala yang besar dan berlipat ganda yang dijanjikan oleh Allah. Maka, seharusnya kita semua merebut peluang ini untuk mendapatkan kelebihannya atau ganjaran pahala tersebut.

Namun demikian ianya bukanlah suatu yang mudah untuk diperolehi, kerana dihadapan kita sentiasa ada halangan dan cabaran yang perlu kita tempohi dan harungi sebagai satu jihad, terutamanya jihad melawan hawa nafsu yang sememangnya sentiasa mendorong manusia sepaya melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji. Disinilah letaknya cabaran sebenar bagi kita dalam menunaikan ibadah puasa.

Jika kita mampu memerangi dan melawan kehendak hawa nafsu, bererti ibadah puasa yang kita kerjakan berjaya mendidik dan membimbing diri kita menuju ke arah jalan yang benar dan mendapat kerdhaan Allah s.w.t. dengan katal ain kita bolehkah disifatkan sebagai orang yang berjaya melepasi ujian dalam menilai tahap mana kedudukan keimanan kita, tatapi jika sebaliknya yang berlaku bermakna kita telah gagal dan kecundang dalam ujian dan sekaligus menjadikan diri kita ini sebagai orang yang bukan sahaja rugi di dunia, bahkan juga rugi di akhirat.

Ini bertepatan sekali dengan Firman Allah didalam surah Yusof ayat 35 :

Maksudnya : " dan tiadalah aku bebaskan diriku, sesungguhnya nafsu itu suka menyuruh kepada yang buruk, kecuali orang yang diberi rahmat oleh Tuhanku, sesungguhnya Tuhanku amat pengampun lagi amat penyayang.

Kita semua yakin bahawa setiap muslim sentiasa mengharapkan kehidupan yang sejahtera di akhirat kelak dan memohan dijauhkan dari kehidupan yang sengsara. Kita juga seharusnya sedar bahwa hanya dengan ibadah dan amalan-amalan yang baik semasa di dunia akan menjadi bekalan semasa di akhirat kelak. Manakala mereka yang melakukan kesalahan dan dosa, Allah s.w.t. telah menjanjikan balasan yang setimpal sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan. Demikianlah halnya betapa mulianya bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan ini.

Setelah mana kita bersungguh-sungguh dan bermujahadah melawan hawa nafsu pada bulan yang mulia ini, marilah kita memperbanyakkan lagi amal ibadah kita dengan mengisi ruang-ruang yang ada seperti bersolat taraweh, bertadarus, bersedekah, membaca al-Quran, beriktikaf, menuntut ilmu dan sebagainya untuk meningkatkan keimanan kita sebelum bertawakal kepada Allah didalam usaha mencari keredhaannya.

Selain dari itu, kita juga hendaklah berazam untuk meneruskan amalan-amalan yang baik, umpamanya kita menyahut seruan kerajaan dalam kempen nafas baru bermula Ramadhan, dimana ianya merupakan satu program bagi membantu dikalangan perokok-perokok orang Islam untuk membuang tabiat buruk atau berhenti merokok bermula pada bulan Ramadan kali ini.

Mungkin salama ini ada dikalangan sebahagian kita tercari-cari atau memikirkan cara terbaik untuk berhenti merokok, ada yang telah cuba berhenti merokok tatapi sering kali gagal. Maka inilah, peluang keemasan yang perlu diambil muda-mudahan dengan azam yang kuat diiringi pendirian yang teguh serta berkat bulan Ramadan, Insyaallah usaha antuk berhenti merokok dapat dikekalkan sehingga penghujung bulan Ramadan dan bulan-bulan seterusnya.

Berhenti merokok bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilakukan oleh seorang perokok, bukannya ةereka tidak sedar akan akibat buruk yang akan memusnahkan diri sendiri dan orang-orang disekeliling mereka, tatapi kerana disebabkan ةereka telah diikat, dijerat dan dibelenggu oleh pengaruh nikotin yang sekian lama bersarang dalam diri mereka dan ditambah lagi dengan lebih 4000 bahan-bahan kimia yang lain.

Justeru, kita doakan semoga dengan berkat kesucian bulan Ramadan yang mulia ini dan berdasarkan hasil kajian mendapati bahawa 95 % di kalangan perokok-perokok yang beragama Islam menyatakan lebih mudah antuk berhenti merokok dalam bulan Ramadan dengan kita berpuasa hampir 14 jam sehari dan selama itulah mereka dapat mengawal diri dari tidak merokok. Jadi apa salahnya selepas berbuka puasa diteruskan tanpa tidak merokok sehingga bersahur keesokan harinya. Jika tindakan seumpama ini dapat dilakukan serta diamalkan untuk hari-hari seterusnya, Insyaallah tabiat buruk merokok dapat dihentikan disepanjang bulan Ramadan yang mulia ini.

Akhirnya, marilah kita sama-sama menjadikan Ramadan bulan yang menjana kekuatan dan jati diri kita, bulan yang mampu mendidik kita menjadi insan yang lebih dekat dan bertakwa kepada Allah. Sebelum Ramadan pergi meninggalkan kita cubalah kita bertanyaka diri kita sendiri. Adakah kita merasa dekat dengan Allah s.w.t. ? atau apakah Ramadan tidak meninggalkan apa-apa kesan kepada kita setelah kita berpuasa ? atau lebih teruk lagi tiada sebarang perubahan yang berlaku ke atas diri kita walaupun kita dididik dan diasuh dengan amalan-amalan baik pada bulan Ramadan ini.

Perlu di ingat bahwa Rasulullah s.a.w. dan para sahabat begitu sedih sehingga menangis disaat-saat akhir Ramadhan yang akan pergi meninggalkan mereka, kerana tidak sanggup berpisah dengannya .

Di dalam satu Hadis Nabi s.a.w. telah bersabda :

لَوْ يَعْلَمُ الْعِبَادُ مَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَتَمَنِّىَ اْلعِبَادُ أَنْ يَكُوْنَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَنَةً.

Maksudnya : " Sekiranya hamba-hamba Allah mengetahui apa yang ada dalam bulan Ramadhan, sudah tentu mereka bercita-cita sepaya bulan Ramadan berpanjangan selama setahun ".

( H.R. Tabrani dan Baihaqi )

Oleh itu, dengan kesempatan hadirnya Ramadhan yang mulia ini, marilah sama-sama kita memerangi nafsu yang boleh membawa kehancuran dan merugikan hidup kita. Sesungguhnya Ramadhan merupakan medan terbaik untuk kita mempertingkatkan keimanan kepada Allah.

Maksudnya : "(masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehkah ia berbuka) kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain" .

( Surah al-Baqarah : 185 )

No comments: